Anders omgaan met de rekenmethode

Anders omgaan met de rekenmethode

En zo kan dat eruit zien: anders omgaan met de rekenmethode…..
Op een school waar ik een tijdje geleden kwam had Henk, leerkracht van een combinatiegroep 5/6, dat als volgt voor zijn lessen uitgewerkt. Henk laat de doelen uit de rekenmethode leidend zijn voor zijn aanbod en instructie en kan zo differentiëren. Voordat hij met een nieuw rekenblok begint, laat hij zijn leerlingen eerst een toets maken. Zo weet hij van al zijn leerlingen wie welke somtypen al beheerst en wie welke nog niet. Met deze toets als waardevolle bron van informatie stelt hij op drie rekenniveaus een aanbod samen. Hij kijkt welke opgaven uit de methode goed aansluiten en vult dit soms aan met iets dat hij op internet vindt of bij een collega heeft gezien. Zijn leerlingen deelt hij op basis van de toetsresultaten op de drie niveaus in. Vanuit dit werkplan werkt hij zijn week- en dagplanningen verder uit. Elk groepje weet aan welke doelen ze werken en Henk weet waar ze hem bij nodig hebben en houdt hier met de inhoud en de duur van zijn instructie rekening mee. Een methode die hij ook in andere vakken toepast. Henk: “Leerlingen vinden het uitdagend om een helder doel te bereiken, dat vind ik de grote winst!”

John Schoone, onderwijsadviseur bij Edux Onderwijspartners
jschoone@edux.nl / 0622503567

 

Reageren

Gerelateerd aanbod