Woordenschatonderwijs

Woordenschat-onderwijs

5 gouden tips voor knallend woordenschatonderwijs in jouw groep

Wil je ook graag doelgericht en praktisch aan de slag met woordenschatonderwijs in jouw groep? En heb je moeite met het vinden van de juiste manieren om de taalzwakkere leerlingen in je groep voldoende te laten groeien? Wellicht heb je baat bij de onderstaande tips.

  1. Voorbewerken: 
    Besteed, voor je met de klas een tekst gaat lezen, eerst een les aan de moeilijke woorden uit de tekst. Zoek geschikte realistische afbeeldingen, filmpjes of objecten die de betekenis van de moeilijke woorden goed weergeeft. Vergeet niet dat er ook vaak veel moeilijke of onbekende woorden aan bod komen tijdens rekenlessen!
     
  2. Dagelijks:
    Zorg dat je iedere dag minimaal 5 nieuwe contextrijke woorden aanbiedt aan de groep. Let er op dat deze woorden voorzien zijn van afbeeldingen met daaronder het woord in de correcte spelling en voorzien van het juiste lidwoord. Hang deze woorden op ooghoogte op in de klas.
     
  3. Kilometers maken: 
    Taalzwakke kinderen moeten zo snel mogelijk technisch goed leren lezen zodat er tijd vrij komt om begrijpend te leren lezen. Taalzwakke kinderen hebben veel baat bij pre-teaching op het leesproces. Zo ervaren ze sneller en vaker successen in de groep en zullen zij een positieve attitude kunnen ontwikkelen ten aanzien van taal en lezen. Woordenschat groeit explosief wanneer een kind de kans krijgt veel te lezen.
     
  4. Aanbod: 
    Voorzie je klas van een rijke bibliotheek. Voor taalzwakke leerlingen zijn informatieve boeken uitermate geschikt. Maar foute boeken bestaan niet! Moedig kinderen aan om dagelijks veel te lezen van stripboeken tot jeugdliteratuur en alles daar tussen in. Zorg dat de boeken die je voorleest voldoen aan de criteria voor interactief voorlezen en Nooit Nooit Nooit moeilijke woorden al lezend vereenvoudigen voor ze.
     
  5. Modellen: 
    Had ik al gemeld dat je moeilijke woorden nooit mag vereenvoudigen? Benut moeilijke woorden in teksten juist om aan de kinderen te demonsteren/ modellen welke strategieën ze kunnen benutten om de betekenis van onbekende woorden toch te achterhalen. Soms verraadt de tekst de betekenis door even verder of terug te lezen maar dit moet je wel vaak en goed voordoen. Laat kinderen letterlijk horen welke stappen je maakt om de betekenis van woorden te kunnen vinden in teksten.

Veel plezier met knallen!

Anouk Brouns
abrouns@edux.nl

Reageren