Inspiratiesessies 'over'LEVEN en LEREN in de 21e eeuw (3 data)

Edux Onderwijspartners organiseert drie inspiratiesessie ter oriëntatie op de 21e eeuwse vaardigheden. Speciaal voor directies en leraren van scholen die willen nadenken over de vragen die horen bij over’leven’ en leren in de 21e eeuw.
Bijvoorbeeld: in het schoolplan van de komende periode staat dit onderwerp, maar is zijn het wat waarom en/of het wat nog weinig geconcretiseerd. Aankomend schooljaar wil een team met dit onderwerp verder, maar weet nog niet hoe. Leerkrachten willen zich eerst oriënteren, voordat zij in het diepe springen.

Doelen van de bijeenkomsten:

  • Je weet wat de 21e eeuwse vaardigheden inhouden.
  • Je ontdekt of en hoe de 21e eeuwse vaardigheden een plek kunnen krijgen in jouw onderwijs in jouw groep.
  • Je ontdekt ruimte om 21e eeuwse vaardigheden in te vullen aansluitend op de schoolvisie.

Over‘LEVEN’ en LEREN in de 21e eeuw betekent voor Edux Onderwijspartners, dat we ons vooral richten op de ontwikkeling van vaardigheden voor leerlingen, leerkracht en de school als totale organisatie.

Bijeenkomst 1: 21e eeuws vaardigheden onderwijskundig bekeken

In de 1e bijeenkomst gaan we in op de onderwijskundige kant. Je maakt kennis met de 21e eeuwse vaardigheden en ontdekt hoe deze aansluiten bij het huidige onderwijs. Je ontdekt of de 21e eeuwse vaardigheden een plek kunnen krijgen in het onderwijs dat we nu geven.
              Elke leerling wil leren!

Bijeenkomst 2: Denken over denken

Tijdens de 2e bijeenkomst leggen we onder andere een link met “Thinking for Learning”; een concept dat gericht is op de denkvaardigheden van kinderen. In dit totaalconcept voor onderwijsontwikkeling leren kinderen leren en worden eigenaar van hun denkproces. En wat is de betekenis hiervan voor het 21e eeuws leren?
              Elke leerling denkt!

Bijeenkomst 3: jonge kinderen en leren leren

Bij de 3e bijeenkomst wordt ingegaan op het onderwijs aan jonge kinderen nu en de kansen van leren in het 21e eeuw voor deze doelgroep. En hoe verhoudt dit zich met de executive functies en de kennis van het ‘breinleren’? Hoe kunnen we met kennis van de hersenen het leren stimuleren en elk kind begeleiden.
             Elke leerling is nieuwsgierig!

Data: 
Bijeenkomst 1: 07 maart 2018
Bijeenkomst 2: 21 maart 2018
Bijeenkomst 3: 04 april 2018

Tijd: Alle bijeenkomsten zijn van 13.30–16.30 uur.
Waar: Edux Onderwijspartners, Tolweg 11, Ulvenhout
Prijs: € 225,- per deelnemer
Certificaat: Edux-certificaat van deelname

Inge Bloemers

Inge Bloemers

Onderwijsadviseur, GZ-psycholoog

Wat zeggen eerdere cursisten?
"21e eeuwse vaardigheden is niet computeriseren. Het belangrijkste wat kinderen moeten kennen, weten en kunnen: kritisch en creatief denken, kunnen samenwerken." Rik Breukhoven (Marcoen Dorst)

"Leren met elkaar en van elkaar! Leerkracht: doe het samen, laat je controle los en vertrouw op de “eigen” wijsheid van het kind.
‘jij’ bent de baas van hoeveel jij kan en wil leren, de leerkracht helpt jou waarom en hoe jij leert." Chris Bossers

Blogberichten

De reis naar New Castle krijgt vervolg…

De reis naar New Castle krijgt vervolg…

Wendy Braat gaat met twee collega's van Edux naar Engeland, waar zij zich laten onderdompelen in de wereld van Thinking for Learning®. Lees hier haar blogberichten...