OVER EDUX

Nieuws

De kracht van goed onderwijs

31 maart 2021

We leven in een dynamische wereld, elke dag is anders. Elk kind moet alle kansen krijgen om zichzelf optimaal te ontwikkelen. Aandacht voor diverse facetten van de ontwikkeling is hierbij essentieel. In een terugkerende serie nemen wij jullie mee in de belangrijkste facetten van goed onderwijs.

Om kinderen en jongeren de kans te geven om zich te ontwikkelen en hun talenten te benutten, zijn sterke professionals nodig. Deskundige vaardige mensen. Uit herhaalde onderzoeken naar onderwijsinterventies blijkt dat de leerkracht er écht toe doet. Sterk leerkrachthandelen kan het verschil maken, niet alleen op het gebied van de didactische vaardigheden, maar ook op het gebied van de executieve functies, de sociaal-emotionele ontwikkeling, en ga zo maar door.

 

De beste inzet om zowel cognitieve als sociaal emotionele vorderingen te maken, is het hebben van een sterke leerkracht voor de klas. Juist in turbulente tijden is het waardevol om te investeren in klassenmanagement, grip op de groep, effectieve instructie (waar mogelijk in kleinere groepen) en tijd voor individuele gesprekken met alle kinderen. 

Nationaal Programma onderwijs

Momenteel wordt er veel gesproken over mogelijke ‘achterstanden’ in het onderwijs, gerelateerd aan de Corona-maatregelen (zoals de lockdown). Er wordt ook door de overheid fors geïnvesteerd om deze ‘achterstanden’ weg te werken. Maar om welke achterstanden hebben we het dan? Zijn het feitelijk ook achterstanden? Of is er een nieuwe beginsituatie ontstaan?

Feit is dat er grote verschillen zijn tussen en in de scholen. Er zijn scholen waar de zorg groot is en waar de didactische prestaties van leerlingen lager zijn dan gehoopt. De extra hulp, mogelijk ook een rustige werkplek voor leerlingen thuis en/of de digitale leermiddelen om toereikend te kunnen zijn, ontbraken. Ook zijn er scholen die aangeven dat de didactische resultaten vrij goed op peil liggen en waarbij het online lesgeven de leerkrachten (en ouders) goed is afgegaan. Wel zien we op veel scholen dat er veranderingen zijn op sociaal-emotioneel gebied; kinderen zijn minder zelfstandig, ze zijn bang voor Corona of bang om weer in de lockdown te geraken, en de groepsdynamiek is weer terug bij af. De sociaal emotionele ‘schade’ mag niet onderschat worden. Moeilijker om te meten, maar een belangrijke voorwaarden om tot ontwikkelen te komen.


Nationaal-Programma-Onderwijs.jpg

Meer weten? 

Wil je meer weten over goed onderwijs of over de mogelijkheden voor inzet rondom het Nationaal Programma Onderwijs? Stel je vragen aan een van onze adviseurs of lees het volgende verhaal in deze reeks.

 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF