Thinking for Learning®

Nieuwsgierig zijn, kritisch kunnen denken, initiatief tonen, verantwoordelijkheid nemen, doorzetten, doelgericht zijn en emoties kunnen beheersen…. Zo maar een greep uit een aantal vaardigheden en attituden waarvan we allemaal vinden dat ze belangrijk zijn, maar die nog niet zo vaak worden aangeleerd én worden besproken met kinderen.

Met Thinking for Learning® krijgen leerkrachten praktische handvatten om deze attituden en vaardigheden een centrale plek te geven binnen hun onderwijs. Thinking for Learning® is een houding waarbij het denken en leren centraal staat. Het is geen methode met losse lessen, maar een schoolbrede aanpak die ervoor zorgt dat leerlingen de attituden en vaardigheden ontwikkelen waarmee hun denk- en leervermogen wordt vergroot.

Effect van Thinking for Learning®
Thinking for Learning® heeft zich in Engeland al meer dan 15 jaar bewezen met opmerkelijke resultaten. Leerkrachten werken met plezier in een nieuwe rol waarin ze in staat zijn om:

  • leerlingen beter en sneller te laten leren (ook zwakke leerlingen!);
  • leerlingen met meer zin, plezier en betrokkenheid te laten leren;
  • leerlingen te leren zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren te willen nemen;
  • de sociale en affectieve ontwikkeling van leerlingen te versnellen.

Ook in Nederland worden inmiddels mooie resultaten bereikt! 

Leren in de praktijk!
Samen met ons aan de slag met Thinking for Learning®? In Thinking for Learning® level 1 wordt de basis gelegd voor het leren denken in de school en krijgen de leerkrachten hier praktische handvatten voor. In level 2 (verdieping) leren leerkrachten hoe ze de leerspieren van hun leerlingen kunnen versterken. Er is ook een aangepast traject voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van kinderen in de leeftijd 3 tot 7 jaar.

Lees hier ook over LEARNING POWER SURVEY (o.a. de 7 eigenschappen van de effectieve leerder)

Onze Thinking for Learning trainers

Maak kennis met onze gecerticifeerde Thinking for Learning trainers.
Karlijn Brouwers
Nicolette Simons
Wendy Braat
 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

“Vooral de zwakke cognitieve leerlingen die normaal minder aan het woord zijn, waren dit nu wel en zij verwoorden nadrukkelijk hun denkactiviteit”

Cursusaanbod

1

Bijeenkomst Thinking for Learning®

 

Sterk voor de groep

Sterk voor de groep

Expliciete Directe Instructie en Thinking for Learning. Wanneer is welke aanpak gepast en sluiten deze aanpakken elkaar uit of vullen ze elkaar aan? 

Blogberichten

Ik denk dat ik kan leren!

Ik denk dat ik kan leren!

Hoe beïnvloedt een groei- of fixed mindset de ontwikkeling van kinderen en wat kan jouw rol als leerkracht hierin zijn? Lees meer...